#520 – Havaintokirja 2/12

Lumikerros alkaa hiljalleen kertyä luontoon. Olikohan vesimyyrä vai mikä lie piisami kävellyt puron reunaa ja väliin pulahtanut veteen. Mukava nähdä näitä harvoja merkkejä luonnonvaraisesta elämästä. Ja täällä sen kyllä passaa. Vesi on puhdasta ja puro auki koko talven. Tässä on pieniä koskeikkoja ja laajempia tyyniä kohtia, joita peittää vedenalainen kasvillisuus. Siellä seassa on varmaan jotain ruokaa.

#519 – Horroksesta herännyt kärpänen

Mittari näyttää +19,5 astetta mutta sänky tuntuu viileältä, vaikka olen kahden peiton alla kalsarit jalassa. Myös yksi kärpänen on vironnut jostain kaamoksen kolosta.  Se on lajinsa ainoa yksilö tässä ihmisen luomassa luonnottomassa tilassa. Se on keinotekoisen lämmön herättämä vailla ravintoa, nestettä ja valoa jota kohonnut lämpötila luonnossa merkitsee.

Ensin eläin istuu uunin kyljellä, mutta lentää siitä käsivarrelleni. Sitä kärpäset tekee kesälläkin etsien iholta syötäviä suoloja. Kesällä unen häiriintymisestä johtuva ärtyyntyminen tuntuu oikeutetummalta. Kesällä navetan seinät on elämää ja kukat mettä täynnä. Toisin on marraskuun yössä ja nyt ötökkää kävi sääliksi. Ajattelin että lohkaisen sille palan omenaa. Asetin palan tämän kirjan päälle ja miltei välittömästi eläin surahti siihen ja työni naamansa hedelmän sokeriseen mehuun.

Tämä kärpänen on hyvä esimerkki siitä, että peukaloidessamme luonnonlakeja siksi että oma maailma olisi lämpimämpi, suotuisampi ja tuottavampi, elinolot muuttuu usein huonommaksi muille. Ja kun muuttamassamme maailmassa eläin/luonto yrittää mukautua, sen seuraukset koetaan uhkaavan edellämainittuja tavotteita ja siihen vastataan lisäämällä luonnotonta toimintaa.  Syntyy noidankehä, joka pitäisi saada rikottua.

 

 

#518 – Tee se itse Taidevalokuva

Suomalainen taidevalokuva sisältää tiettyjä maneereja. Tiettyjä toistoja, joita käyttämällä on tutkija, valokuvataitelija, professori Juha Suonpään mukaan mahdollista tuottaa taiteelta näyttävää kuvastoa. Kirjassaan Valokuva on IN, Suonpää aukaisee tätä väittämää kattavasti ja esittää sivukaupalla esimerkkejä. Pintaraapaisin muutamaa kirjassa esitettyä kohtaa ja kokeilin “taidekuvan reseptiä”.

1.Peittävyys

“Ihminen esitetään usein siten, ettei häntä voi tunnistaa. […] Kuvissa toistettu takaapäin kuvatun ihmisen kuvakulma korostaa anonyymiteettiä, joka kaventaa dokumentaarisuutta ja toisaalta laajentaa kuvien tulkinta-avaruutta. […] Takaapäin kuvattu henkilö on vertauskuva taiteesta, joka kääntää selkänsä valokuvan arkikäytölle.”

2.Kurkistus intiimielämään

Eräs taidekuvissa toistuva miljöö on tutkimuksen mukaan sohvat, sängyt, ikkunalaudat yms, joissa usein “laihat ja kalpeaihoiset melankolitytöt” istuvat tai makaavat. Tämä loikoilukuvasto, Suonpää kirjoittaa, “tarjoaa kurkistuksen opiskelija- tai sinkkuelämään […] kuvat luovat valokuvataiteen romanttisuutta ja nostalgiaa, joka tuotetaan nuoren aikuisen intiimielämän ja seksuaalisuuden esityksenä.”

3.Abstrahointi

Yksi taidekuvastoa yhdistävä kuvaustapa on abstrahointi. Niissä esitettävät ajoneuvojen valojuovat ja kostean lasin läpi kuvatut, kauas tarkennuspisteen ulkopuolelle jätetyt lamput. Vaikka tämän tyyliset kuvat muistuttavat paljon toisiaan, Suonpää huomauttaa kuinka kuvien nimeäminen “vierasperäsillä tai teoreettisillä käsitteillä estää kuvan arkitulkinnan”. Nomen est omen. Tähän sarjaan kuuluvat myös kuvat tyhjistä huoneista, seinäpinnoista, käytävistä yms.

4.Sommittelu ja kuvasuhde

Taidekuvien fyysinen muoto on harvoin samaa 3:2 kokoa, jota kamerat yleensä tuottavat. Tyypillisesti taidekuvat kuvataan neliönä tai 4:3. Ja siinä missä rajausoppi sijoittaa pääkohteen johonkin kuva-alan kolmannekseen, Suonpää löytää taidekuvissa toistuvaa keskeismaneeria.

“Keskeismaneeriseen sommitelmaan liitetty kuva-aiheiden staattinen banaalius eristää taidevalokuvaa omaksi tunnistettavaksi tulkintakategoriakseen ja vahvistaa kuvan näkymättömään sisältöön ja syvähenkisyyteen perustuvaa luonnetta.”5.Lopputulos

Näillä keinoin taidevalokuvaa vois siis jäljitellä. Kokeilussani tähtäsin kohtiin 1. ja 4. Kuvaa ei dokumentaariseksi- tai perhealbumiotokseksi osaa oikein ajatella, joten syntyikö siitä taiteen näköinen lopputulos? Toimiko repepti? Mainittakoon ettei yhtään kirjaa tai eläintä vahingoitettu kuvausten aikana.